Skip to main content

Nafsu Makan Menggila, Diet ke Pluto!

Entah, aku ini jenisnya tak reti memotivasikan diri. Konon nak diet, akhirnya makan tak ingat dunia. Aku bukan nak diet kuruskan badan, nak kuruskan muka sebenarnya. Muka ni dah macam belon, double chin dah jelas lagi nyata. Tak tahu nak buat macam mana. Jadinya azam bulan puasa, makan apa yang ada... tiada makanan bazar ataupun bungkus. Tiada makanan bazar tu sebabnya aku rasa kat kawasan rumah aku ni tempat yang dulu2 ada bazar dah kena 'serang' dengan projek MRT. Aku suka walaupun sebenarnya agak sakit hati sebab jalan penuh batu bila berjalan kaki pakai kasut tumit 1inci je asyik nak terpelecok.

Cerita pasal makan dua tiga menjak ni, aku gila daging kambing dan sushi mentah yang kat Jusco tu. Dua minggu ni boleh kata lima enam kali jugak aku hadap benda alah tu. Kelmarin dulu gi OU beli dah yang siap perap, tadi pergi lagi... beli lagi. Lepas tu pergi Tesco, beli lagi daging kambing tapi yang tak perap. Yang best, daging perap dari jusco ni tak liat... lembut je... masak kejap je pun dah ok. Orang kata daging kambing ni panas tapi aku makan okey je. Yang sushi pulak, aku jadi gian nak makan yang ada salmon dan ikan mentah tu... aku sorang-sorang boleh hadap 1 set yang ada lebih kurang 10biji sushi.  Yang best, aku makan semuanya pada waktu malam. Lepas makan baru nyesal tapi esok makan lagi.





Gambar dari google.



Comments

Popular posts from this blog

SODA BIKARBONAT + SABUN CUCI PINGGAN LAWAN PERIUK BELANGA

gambo dari blog ni <<,>>> Untuk hilangkan kesan hangit, melekat dan sewaktu dengannya anda hanya perlukan :_ dan tak kisahlah jenama apa... cecair ke tak, pun boleh guna Cara-caranya. 1. Masukkan sesudu besar soda bikarbonat, sabun pencuci pinggan dan air ke dalam periuk. 2. Lepas tu letak periuk belanga tu atas api bagi mendidih dan lepas tu tutup. Buang air panas tu & cepat-cepatlah tonyok dengan span basuh pinggan ataupun senduk nasi yang plastik tu. 3. Hasilnya... periuk anda yang ada kesan kerak nasi, sambal hangus yang degil nak hilang tu sekarang ni kembali lawa...  Aku dah cuba sebab hari tu buat sup guna rice cooker lepas tu letak telur. Lupa pulak kuah supnya sikit, jadinya telur terus mendap ke bawah melekat kat periuk nasi tu. Rendam dua tiga hari tak hilang, rendam dengan air panas pun sama degil. Akhirnya ternampak cara-cara camne nak buat kat facebook. Balik kerja terus buat dan memang berhasil betul aku ikut cara tu! Sel

Resepi : Nasi Kanji / Bubur Nasi utara

Setiap kali bulan puasa, makanan yang paling suka adalah Nasi Kanji atau Bubur Nasi. Memang tak kisah kalau hari-hari sepanjang bulan Ramadan makan benda alah ni. Bila duduk sendiri, teringin nak makan Nasi Kanji kenalah buat sendiri. Minggu pertama puasa tu,  balik kampung dah dapat berbuka dengan Nasi Kanji. Sampaikan sahurpun makan benda yang sama. Satu lagi makanan yang best sehingga boleh tambah 2 pinggan nasi adalah lauk ikan masin goreng bersama bawang + cili! Yummy!! Nasi Kanji versi terlebih pekat. Jadi, nak kongsi jugalah resepi ni. Kot-kot ada yang tersesat cari resepi ringkas Nasi Kanji ni..  ^_^ Bahan-bahan :- Beras Santan  Garam Halba  udang kering Bawang Udang Geragau Lobak Masin - kena rendam dalam sejam dua, bagi hilang sikit masin dia Cara-Cara:- 1. Basuh beras bersama halba dan udang kering. Tanak nasi tu macam nak masak bubur. 2. Potong bawang nipis-nipis dan goreng bersama udang geragau. Bila sudah garing, angkat.

POSTCROSSING: Mari Bertukar Poskad!

Projek ini bertujuan membolehkan orang ramai menerima poskad dari seluruh dunia, secara percuma. Hampir percuma, sebenarnya (pendaftaran adalah percuma, dan anda hanya perlu menghabiskan beberapa ringgit untuk membeli poskad dan setem). Secara umumnya: jika anda menghantar sekeping poskad, anda akan menerima balik sekeping poskad daripada seorang Postcrosser dari sesebuah negara yang dipilih secara rawak. copypastedaripostcrossingwebsite^_^ Aku memang suka benda-benda seperti ni. Dapat poskad dari macam-macam negara secara rawak! Memang teruja sungguhlah. Kalaupun bukan poskadnya menunjukkan 'sesuatu' berkenaan negara si penghantar (sebab kebanyakan yang aku tengok mereka ni buat poskad sendiri) tapi perasaan dapat poskad dari seluruh negara itu lagi best.  Aku pun dah jadi ahli. Dah mula ber-postcrossing. haha. Siap buat sendiri lagi. Satu dah sampai kat Jerman. Lagi empat belum sampai rasanya sebab penerima belum 'register' kad dekat website.